SEAT Roskilde

1990-1999

Nye ansigter. Virksomheden accelererer mod det nye årtusinde ved at skifte navn til SEAT S.A. – med 99,99 % af aktierne ejet af Volkswagen. I dette årti yder vi den kraftpræstation at udvikle og præsentere hele 5 nye og topmoderne modeller samtidig med, at en helt ny identitet indarbejdes i virksomheden.

1999 Den nye virksomhedsidentitet offentliggøres, og vi præsenterer en spændende Leon model, der markerer, at SEAT er tilbage som en af Europas førende bilfabrikker.

1998 Toledo møder publikum på Paris Motor Show som den første model, der viser SEATs nye og moderne ”ansigt”.

Vi præsenterer Cordoba WRC, der får debut i den skrappeste klasse inden for World Rally Championship.

SEAT genvinder førerpositionen i 2-liters klassen med tredje verdensmesterskab i træk til vores Ibiza Kit Car.

1997 Ibiza Kit Car vinder World Rally FIA 2L for andet år i træk. Og på den mere familievenlige front præsenterer vi mini-bilen Arosa og Cordoba Vario stationcar.

1996 SEAT vinder World Rally Championship FIA 2L med Ibiza Kit Car allerede det første år, bilen deltager i konkurrencen. Vi præsenterer også den rummelige familie-sportsvogn Alhambra MPV.

1995 Hans Kongelige Højhed, Prinsen af Asturien, kører SEAT nummer 10.000.000 (en Toledo) ud af fabrikken i Martorell den 26. september.

1993 Hans Majestæt, Kong Juan Carlos I indvier Martorell fabrikken den 22. februar. Vi starter produktion af den nye generation SEAT Ibiza og præsenterer Cordoba modellen.

1992 SEAT deltager som partner i og sponsor for Olympic Volunteers’ Program under det 25. olympiske lege i Barcelona.

1991 Toledo præsenteres som den allerførste SEAT model udviklet i samarbejde med Volkswagen Group.

1990 Volkswagen opkøber SEAT aktier og ejer 99,99 % af den samlede aktiekapital.
Navnet Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A. ændres officielt til det korte og moderne SEAT, S.A.